torsdag 17 december 2015

Lucka 17


Jag heter Febe och bor i Vörå. Mig hittar man i Vörå butiken. Jag
är utbildad trädgårdsmästare från Svenska Yrkesinstitutet. Min
examen fick jag 2005. Jag började jobba vid City florist 2009.
Däremellan har jag arbetat vid Blomtorget i Vasa, Blomqvists
plantskola i Lepplax samt som skolgångsbiträde i Maxmo
kyrkoby skola.
Mina arbetsuppgifter varierar under säsongen. Vintertid arbetar
jag i butiken. På sommaren håller jag mest till utomhus i
``hagen´´ , där vi säljer sommarblommor; perenner, prydnads och
bärbuskar, fruktträd samt barrväxter.
I anslutning till den har vi också ett växthus där vi säljer trädgårdstillbehör samt
gödsel och jord.
I mitt jobb ingår bl.a. att ge tips och skötselråd
om växterna. Vår och höst utför jag också beskärningar på t.ex
äppelträd. Det är ett mångsidigt och mycket intressant jobb jag
har.
På fritiden tycker jag om att motionera. Allt från raska
promenader till långa vandringar. Får jag välja resmål åker jag
norrut till fjällen, gärna på en Ruska vandring. Det första jag
packar med är kameran. Fotografering är nämligen en annan
hobby och landskapsbilder är en favorit. Mellan varven så njuter
jag också av lugna hemmakvällar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar